6 de juny del 2006

Reflexions de final de curs

El curs s’acaba i no puc deixar de pensar en el que els espera a la majoria dels meus alumnes de 6é curs. D’ací a unes setmanes acabaran l’Educació Primària i al setembre, en teoria, haurien de començar 1r d’ESO, però gairebé tots sabem que són molt pocs els qui ho faran. Si volguérem alguna resposta als perquès d’aquesta decisió hauríem d’aprofundir una miqueta en la seua cultura, la gitana, i descobrir altres maneres de pensar, de fer, d’actuar... altra mentalitat. Generalitze parlant de la raça gitana en aquest cas perquè el 90% del meu alumnat hi pertany, i perquè aquesta és la situació que es viu, almenys, al meu centre.

En primer lloc, he de matissar que no és el mateix haver nascut xic que xica per als gitanos. Qui naix xic, es troba el cel obert, com qui diu, però qui naix xica... això ja és una altra cosa, la valoració no és la mateixa.

Alguns i algunes dels meus alumnes enguany han celebrat el seu “pidimiento”, com ells en diuen, que és com una festa de compromís amb un xic o xica, segons el cas, triat per la seua família mitjançant un acord fet amb l’altra part. Això vol dir que, segurament, l’any que ve molts d’ells es casaran pel ritual gitano, que elles hauran de passar també pel ritual del mocador per a comprovar la seua virginitat, mocador que, si ix tacat de sang, amb molta seguretat la mare del nuvi lluirà al saló de sa casa, penjat a la paret, i, d’ací a dos anys, com a molt, seran pares i mares d’alguna criatura vinguda al món massa prompte, segons el parer de molts, però no per a ells. I tant prompte com es puga, un altre. Com més, millor... De què viuran, no es preocuparan gaire, només de tenir una família ben nombrosa i que, entre la seua descendència, hi haja, almenys, un xic.

Potser tinguen sort i fins i tot s’enamoren de la seua parella, potser no. Potser puguen dur una vida més o menys feliç, potser no. Potser algun dia imaginen com hauria sigut la seua vida si els hagueren deixat viure la seua infantesa una miqueta més, si no hagueren hagut de créixer tan prompte... potser no.

Això em fa pensar en la sort que he tingut d’haver nascut on he nascut i amb la família que m’ha tocat. He de donar gràcies per la meua cultura i perquè, per molt difícils que semblen algunes coses, com a mínim he jugat i he crescut al meu ritme, he pogut estudiar, triar el meu camí, la meua professió, i sé que algun dia també podré triar la persona a qui estimar i amb qui compartir la meua vida, que no és poc. Sé que el que estic fent és jutjar una altra cultura prenent com a objecte de comparació la meua pròpia, però també sé que si no fos així potser no seria conscient de com n’he sigut, d’afortunada, des que vaig nàixer, i això no ho canvie per res, almenys hui.

Us deixe també aquesta cançó perquè crec que reflecteix prou bé la idea general d’aquest post i perquè, quan la vaig sentir per primera vegada, em van vindre els meus alumnes al cap i vaig sentir un calfred que encara continue sentint quan els mire als ulls. Deixe, com a primer comentari, la lletra de la cançó, per si voleu llegir-la.



Powered by Castpost

23 comentaris:

Blogger Ainalma ha dit...

SU GITANA

Ésta es la historia de un payo
Enamorao de una gitana
Cuyo amor no pudo ser
Por las leyes de la raza.
Se querían con la vida,
Con el alma y con la piel,
Y estando a solas lloraban
Porque su amor nadie quería comprender.

Jamás vi yo querer,
Querer tanto, a esa gitana,
A esa morena guapa;
Su largo pelo, sus ojos negros,
A él loco lo llevaban.
Y cada día
Sufría en silencio no poderla tener.
Porque la tradición manda,
Importó más que el amor
Y a su niña la casaron
Con un gitano que nunca la enamoró.
Han pasado muchos años
Y apenas se han vuelto a ver,
Pero cuando hablan de ella
De emoción se llena
Y no la puede contener.

Buscó de nuevo en quien nacer
Pero ya nunca
Ha amado tanto
Como quiso a su gitana,
Que hoy, tan cambiada,
Con sus tres hijos,
Es esposa resignada,
Que le recuerda
Y todavía sueña
Con lo que pudo ser.

A su niña la casaron
Con un joven gitano
Y no la pudo tener...

6/6/06 6:17 p. m.  
Blogger nimue ha dit...

amb tots els meues respectes cap a la teua opinió, no l'acabe de compartir precisament per això mateix que dius tu, jutgem als altres segons els nostres paràmetres. I segurament són lícits perquè al cap i a la fi són els que tenim. I ens sembla que la nostra manera de viure és la correcta perquè és la nostra de la mateixa manera que altres persones opinen que la correcta és la seua. Això és vàlid sempre i quan hi haja llibertat per a triar, clar. Tant ells com nosaltres. Per desgràcia no sempre és així, ni per a ells ni per a nosaltres.

Jo fa temps que vaig decidir que no donaria gràcies per l'entorn en que m'ha tocat viure. Em sent afortunada, no ho negaré però no res es casual. Ni per ells ni per nosaltres.

6/6/06 11:41 p. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Si hi estic d'acord, Nimue, és una visió etnocentrista, igual que per a ells (com que saben la meua edat i que no tinc fills em diuen "seño, a ti ya se te ha pasao' el arroz"). Però si per algun motiu estic tan "decebuda" és precisament per la manca de llibertat que tenen, sobretot les xiquetes, a l'hora de triar res.
Si la cultura fóra diferent al 100%, però cadascú poguera fer el que volguera dins de les seus formes o normes socials, em semblaria d'allò més bé. Però no és el cas.

7/6/06 7:37 a. m.  
Anonymous Anònim ha dit...

Be, com dius tu... cada cultura es diferent, i suposo que cadascu te les seves costums i deu ser feliç a la seva manera...
Ara que parlaves de l'etnia gitana tambe em venia al cap els arabs, o els xinesos...
Jo visc amb xinesos aqui a Dublin, i la veritat es que quedes esgarrifat quan et diuen l'edat que tenen (21 i ja tenen un nen!). Vaig coneixer una xinesa treballant en un alberg que em deia que no podia sortir amb nois perque li havien de dir els seus pares amb qui sortir...

Tothom som molt diferents... i hem de treballar pel respecte entre cultures!
Una abraçada des d'Eire!

7/6/06 2:14 p. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Jo els respecte, Unmei, no sé si està donant la impressió que no és així. L'únic que dic és que vist des de fora, jo no podria acostumar-me als seus costums, que en general es resumeix en la manca de llibertat personal per a coses tan bàsiques com triar la parella.
Una abraçada a tu també!

7/6/06 2:26 p. m.  
Anonymous Anònim ha dit...

recordo que estava a p3, amb els meus nens i nenes. un dia, eren ja gairebé les cinc i encara no havien passat a recollir la més menudeta (allí pleguem, de moment a les 4.30). finalment va venir la seva tieta de 17 anys. guapota ella tota morenassa, gitana 100% Fajardo 100%. ara està treballant de perruquera... les mestres, que l'havien tingut no feia massa temps, li van preguntar què tal estava. pensem que les dones en el barri de gitanos de girona és la que porta els calers, i ella treballadora n'és una d'aquestes. però de cop i volta, ens va comunicar que segurament es casaria, que ja tenia "más de la edad" necessària. va parlar mig català mig castellà... "ya sabeis las gitanas somos asi".

una altre cosa que m'ha semblat veure, és que els nens i nenes gitanos del cole on he fet el practicum, la majoria són molt feliços, riuen, cantem, ballem... no sé, no els veig aquella tristor o amargor d'altres... ells surten al carrer, juguen (enmig de bastata merda però...)... semrpe que hi pujo, ara que fan intensiu, els veig les tardes, jugant tots, contents i rient... no sé... no sé què s'hi pot fer.. la merda d'aquell carrer i d'aquell entorn són els drogaadigtes i els delinqüents, les famílies gitanes i els seus nens,,, no... no sé, aquest any he estat feta un embolic....

7/6/06 2:59 p. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Amb el que jo no puc, Imma, és amb l'absentisme, perquè en la majoria de casos és per a posar els xiquets a vendre al carrer la fruita de la nit anterior...

7/6/06 3:35 p. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

A alguns els fan repetir els tutors, Xiuxiueig, precisament perquè puguen aprofitar un any més l'estada al col·legi en lloc d'altres llocs, a saber quins...

7/6/06 5:31 p. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Això no m'importa gaire, Guitape. Almenys sé que enguany han pogut gaudir amb el que han aprés, i amb això ja em comforme.
Espere que tinguen sort...
Una abraçada.

8/6/06 7:17 a. m.  
Blogger Awake at last ha dit...

Cómo se nota que vienen oposiciones, qué tiennna estás, XD

Besos!

8/6/06 12:13 p. m.  
Blogger Iurema ha dit...

estic d'acord amb el que s'ha dit per ací dalt. medim la "justícia" (per dir-ho d'alguna manera) de la seva manera de fer segons la nostra. i els valors no són els mateixos. si ells creuen en el que fan i els sembla bé, jo diria que endavant. el problema ve quan els limiten més o menys la seva llibertat. però això també passa en la nostra cultura.

no obstant, jo també prefereixo la nostra manera de fer. suposo que perquè he nascut on he nascut i m'han educat així :)

8/6/06 12:57 p. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Awake, havies de traure el tema?? Arggg, odie aquesta data, ja estic dels nervis!

La cultura i la societat són la clau, Iurema, i tant! Mai podrem ser del tot objectius a l'hora d'estudiar i analitzar una cultura diferent a la nostra.

8/6/06 1:33 p. m.  
Blogger ALtraste ha dit...

Tal vez el tema no sea la cultura gitana, la china o la húngara sino los derechos humanos. El derecho de todo hombre y mujer a una infancia, a una libertad de elección, a una "igualdad" de derechos. Es algo que debería estar por encima de cualquier cultura.

Besos y cosas,

AL.

9/6/06 11:20 p. m.  
Blogger Pedra Lletraferida ha dit...

També crec que el camí apuntat per "Altraste" és, sinó el millor, el menys dolent. M'explique. Tenint en compte el pa que s'hi dona en això de les cultures i de les diferències ètniques (amb tots els respectes!), potser hauríem de fer la feina des de la seva posició. Entendre'ls, comprendre'ls si més no, i en la mida de les nostres posibilitats i enteniment (aquí hi poso els drets humans universals) donar-los-hi un cop de mà.
Et llegeixo!

10/6/06 2:51 a. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Altraste, sí que és cosa dels drets humans,però si als servicis socials ja els costa fer alguna cosa, imagina un organisme més gran i més llunyà...

Pedra, i si no volen aqueix cop de mà? De la mateixa manera que nosaltres veiem "bé" la nostra cultura, ells veuen "bé" la seua. És una tasca molt complicada.

10/6/06 10:19 a. m.  
Anonymous Anònim ha dit...

Bé, no he llegit res de nou en aquets post, ainalma. Però m'garda saber que hi ha gent uqe comparteix certes vivències. Dels mesu alumnes de sisé ni la meitat aniran a l'institut (Mi padre no me deja).
Què tal el tema opos?

10/6/06 1:04 p. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Sí, els meus també diuen que els seus pares no els deixen, Annatarambana. I fa llàstima, perquè hi ha un grupet de gent molt bona, una miqueta mandrosos, però intel·ligents.
Les opos... millor ni nomenar-les. Ja tinc els nervis en punta, xiqueta, i de segur que per a res...

10/6/06 1:12 p. m.  
Blogger Lost in Translation ha dit...

doncs si que tenim sort. Son coses que jo sempre penso tb, d´un nido aquest tema.

11/6/06 6:46 p. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

El més trist de tot, Lost, és que necessitem veure aquesta mena de coses per poder ser conscients del que tenim, almenys en el meu cas.

11/6/06 7:20 p. m.  
Blogger Patrícia ha dit...

Sempre poden escapar-se i passar la nit fora... -els pares d'alguns alumnes meus ho han fet... i és garantia d'estar junts- ;)

Una besada

14/6/06 8:04 a. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Garantia d'estar junts? No ho entenc...
Benvinguda a casa meua! Una abraçada.

14/6/06 6:39 p. m.  
Blogger Lluís ha dit...

Hola! Jo també estic amb alguns de vosaltres, no és nèixer aquí o allà, és poder gaudir d'una vida a la teva manera. D'altra banda, no ens enganyem, quan no decidim sobre la nostra pròpia vida, ens queda poc a fer...a part de la resignació. No evitem veure aquestes coses a la nostre manera, que recordo que és la manera que defensa la persona. I fent referència a un comentari aquí, jo també sóc mestre i a mi no m'agradaria que els anys de transmetre els valors de la llibertat i la democràcia no servissin perquè algú els utilitzés per prendre decisions importants.

23/6/06 12:59 a. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Però de vegades la cultura és més forta que l'educació, Lluís, i no hi ha manera de lluitar perquè intenten veure les coses de manera objectiva.

23/6/06 11:55 a. m.  

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici