8 d’abril del 2006

Aprovem o suspenem?

Aquesta setmana he vist al col·legi una cosa que no m'ha semblat gaire adient, i he acabat cremant-me. No he pogut evitar reflexionar sobre un comentari que vaig sentir a dir per una companya (a veure si endevineu quina...). El tema a debat era una alumna de sisé curs que durant aquest trimestre només ha vingut a classe unes dues setmanes i, l’últim dia abans dels exàmens, va demanar a la seua tutora el llibre de llengua per estudiar a sa casa. La xiqueta no va tornar al col·legi fins al dia de l’examen d’aquesta matèria, en què va traure un deu amb l’absolut convenciment de la professora que era impossible que hagués copiat. El dilema era: es pot aprovar (només l’assignatura de llengua, que és l’única en què l’examen estava superat) una alumna que no ha vingut al col·legi, quan l’assistència és obligatòria?

Es van dir moltes coses sobre aquest tema (bé, les va dir la representació eclesiàstica a l'escola, com no): “tu (referint-se a la tutora), quan entres aquest matí a classe, li preguntes directament que de qui va copiar”, o “no pots aprovar-li la llengua: que servisca com a càstig per no haver vingut a l’escola”, i moltes altres coses per l’estil. El que jo em pregunte és: quina mena de valors estem transmetent, potser sense adonar-nos-en? És cert que l’alumna en qüestió és absentista, i també és cert que ha suspés la resta d’assignatures però, quin missatge li estem mostrant nosaltres, els educadors, si “fem que suspenga” també llengua? Crec que indirectament és com si li diguérem: “t’has esforçat, has estudiat, has fet un bon examen, però fa igual, et suspendrem de totes maneres...” No seria més just aprovar-li llengua perquè s’adonés que si vol i s’esforça pot aprovar, com qualsevol dels seus companys? Va, que és una assignatura només... Per favor que, a més d’ensenyar continguts, hem de formar persones, educar! Una mica d’ètica i de bona pedagogia no aniria malament a determinades persones...
...Només és la meua opinió...

19 comentaris:

Blogger Ainalma ha dit...

És que l'absentisme escolar al meu centre és d'allò més normal, Xiuxiueig, i no sé fins a quin punt els servicis socials fan res per evitar-ho.
Aquesta xiqueta deu tenir molts motius per faltar a escola, que segurament la seua família justificarà amb molt de gust... A tingut la "mala sort" de nàixer nena i gitana (cultura ben masclista), o siga, que si no ha de tenir cura de germans més xicotets, haurà de netejar la casa o coses per l'estil... Una llàstima, de veritat.

9/4/06 11:51 a. m.  
Blogger nimue ha dit...

jo treballe en la pública i em sembla que les coses van una mica diferents...

els nostres casos d'absentisme es posen en mans de serveis socials (institut de barri "humil") i pel que he pogut observar com a tutora funcionen molt bé.
Pel que fa al tema dels aprovats, a nosaltres, en secundària, ens obligen per llei, per escrit, signat i jurat quasi amb la mà damunt del llibre sagrat de torn que establim uns criteris d'avaluació que es van modificant a mesura que les criatures pugen de nivell.

En el cas del primer cicle (1r i 2n d'ESO) l'examen és el 50% de la nota i l'altre 50% es reparteix entre els treballs de classe i el comportament. En el cas de la teua xiqueta, si ha tret un 10 en l'examen, la nota se li quedaria en un 5 perquè li faltarien totes les altres coses.

Els meus xiquets no em trauen un 10 ni copiant així que si no venen a classe o no m'entreguen els treballs els suspenc. Per la mateixa regla de tres, tinc personetes que els costa moltíssim aprovar els examens per mil raons i en canvi treballen moltíssim en classe i per això aproven. Una cosa compensa l'altra.

Una de les coses més importants que s'ha de consensuar entre els profes són els criteris d'avaluació, posar-los per escrit, aplicar-los i no improvisar sobre la marxa que és el que em sembla que ha passat en la teua escola...

No tinc massa bon record del meu pas per l'escola privada com a profe, sobretot ara que la puc comparar amb la pública.

En fi, ànims i bones vacances!

9/4/06 1:11 p. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Nimue, que jo també treballe a la pública!! Però el centre és un CAES (Centre d'Acció Educativa Singular): barri humil, amb un 90%, aproximadament, d'alumnat de raça gitana, i el 10% restant repartit entre "paios" i immigrants. Hi ha moooolt d'absentisme escolar, t'ho assegure.
Els criteris d'avaluació no sé com els porten els tutors, la veritat, jo m'encarregue de qualificar només la meua assignatura, música, i a mi ningú no em pregunta què opine d'aquest cas. Però parlen davant meu i no puc evitar tenir la meua opinió. Em sembla injust suspendre-la en llengua. Al cap i a la fi, la falta d'assistència al col·legi no és culpa seua, sinó dels seus pares.

9/4/06 1:27 p. m.  
Blogger Giorgio Grappa ha dit...

Prou difícil és avaluar un alumne com per anar canviant-li la nota en funció de criteris "morals"!

A veure, jo pense que la principal funció de les notes (les notes al llarg del curs) és informativa: amb aquest nivell d'esforç estàs obtenint aquest nivell nivell de rendiment. Si alterem aquestes notes, estem donant una informació falsa a l'alumne; mentre que, amb l'informació correcta, l'alumne podrà saber quant més l'interessa estudiar.

Després està la nota-resultat, la que, al final de curs, sentencia (i no és per atzar que trie aquest verb) l'èxit o el fracàs del procés instructiu (i tampoc és per atzar que trie "instructiu" en lloc d'"educatiu": eduquen, sobretot, els pares -i la televisió, i el carrer, i els amics...-; els docents, en canvi, intruïm). Si la falsifiquem ("ai! pobret! aprova-lo, que ja fa prou en vindre a classe, en la situació en què està..."; "suspén-lo! i que aprenga que així no es pot anar per la vida!"), estem perjudacant l'interessant i, també, estem estafant la societat.

(Els pedagogs parlen d'altres funcions de les notes; però no he vist mai un pedagog fent classe a un grup de 3r de la ESO.)

Per això, el tema dels criteris, que ha esmentat Nimue, és tan important i me'l tan seriosament. I per això em puc arribar a posar molt i molt agressiu si algú intenta fer-me canviar les notes que tant d'esforç m'ha costat decidir.

10/4/06 7:14 p. m.  
Anonymous Anònim ha dit...

Si, ha tret un 10 se l'hi ha d¡aprovar l'assignatura, Una altra cosa és que li suspenguis l'actituds!
A la meva escola l'index d'absentisme és molt elevat i sovint no podem avaluar a l'alumne perquè gairebé no el coneixem, hi ha un nen atercer que només l'he tingut 3 vegades a classe. I QUAN DIC, TRES, VULL DIR 3! Quan apareix, miro que s'ho passi bé, potser així, bindrà més sovint... Funciona, no! Però jo em quedo més traqnuil·la!

10/4/06 9:12 p. m.  
Blogger Iurema ha dit...

Doncs ara m'has recordat que hi havia un xiquet a la meva classe, quan jo anava a l'escola, que ho suspenia gairebé tot sempre. Havia tingut molts problemes familiars i vivia en un barri no gaire agradable del poble.
Al cole ens asséiem en grups de 5 ò 6 (no sé si ara encara ho fan, això, la veritat) i recorde que jo estava asseguda davant d'ell quan ens van repartir precisament els examens de llengua (no sé si de valencià o castellà). Ell tenia un 9'5. La nostra mestra precisament li va dir això, que quan s'esforçava era perfectament capaç. Encara me'n recorde de la cara que va fer. No s'ho podia creure :)

Estic completament d'acord amb tu. Pense que s'ha de motivar als alumnes, i sobretot en un cas així. A l'escola, com dius, no es tracta de donar només uns continguts. És molt més. No et puc parlar des del punt de vista professional perquè no sóc mestra, però jo el que més recorde de l'escola són els valors que em van ensenyar. Vaig tindre sort perquè vaig anar a una escola nova, amb mestres joves i amb moltes ganes d'ensenyar. I, sincerament, crec que hi havia diferència amb altres escoles i altres xiquets. I de debò, encara hi ha coses que em serveixen. I molt. Tant de bo tots els mestres fossin així i penséssin com tu :)

besets

11/4/06 11:16 a. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Núria, d'això es tracta. Per què desmotivar MÉS encara? Ja tenen prou amb els problemes de sa casa...

11/4/06 2:09 p. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Doncs, Giorgio, en tot cas que no avaluen, però que no acaben posant un "Necessita millorar"! Intentes dir-me que nosaltres, els mestres, no hem d'educar també, només instruir? Perme't-me que no hi estiga d'acord...

11/4/06 2:11 p. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Annatarambana, aquesta xiqueta ha vingut a música dues vegades. Vaja, que si me la creue pel carrer no la conec! Però si ha aprovat, ha aprovat, almenys la llengua castellana.

11/4/06 2:12 p. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Iurema, m'alegra que penses això! Si l'únic que acabem fent és desmotivar o "castigar" (i estic segura que la xiqueta no té culpa de res), anem a mal borràs!

11/4/06 2:13 p. m.  
Blogger Awake at last ha dit...

Parece mentira que precisamente en un C.A.E.S. se cuestionen el motivar positivamente a los alumnos, como si de por sí tuvieran muchos alicientes en la vida, :-/

Besos!

11/4/06 5:44 p. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Sí, Awake, però tu ja saps de bon tros qui és qui s'ho qüestiona...

12/4/06 9:13 a. m.  
Blogger Giorgio Grappa ha dit...

Tal volta no he sigut bastant clar, perquè ja m'havia allargat massa i no era cosa de seguir discursejant. El que volia dir és que la responsabilitat d'educar la tenen els pares, mentre que mestres i professors som només uns col·laboradors, una mena de "complements"; però si ells no fan la seua feina, em sembla terriblement innocent pensar que algú (mestres, professors, capellans o guàrdia civil) els pogam substituir.

Supose que molts pares dels xiquets dels CAEs no passarien el més elemental examen per a un hipotètic "carnet de pare". A partir d'ací, les probabilitats de recuperar algun d'aquests xiquets són mínimes; però s'ha de continuar intentant, és clar: els no hi tenen cap culpa.

12/4/06 10:17 p. m.  
Blogger arckh ha dit...

Doncs és clar que l'haurien d'aprovar!!!
Primer pq si s'hi ha esforçat i per això ha aprovat doncs evidentment s'ho mereix... i si ha copiat i ningú la vista doncs també, per espavilada! pq volguem o no això és molt importnant a la vida. De totes maneres, no és pot jutjar algú de la manera que fan amb aquesta noia només pq ho tingui tot suspès... si fos una noia que treu sempre bones notes es plantejarien que potser a copiat?? els perjudicis són molt dolents.... i en tots els camps

;*

12/4/06 11:04 p. m.  
Blogger ALtraste ha dit...

Qué difícil es evaluar...

Yo aprobaría a la chica, los conocimientos los tiene. Pero eso no quita para que le pongas una "nota informativa" en la que quede reflejado su absentismo, etc.

Yo tengo el mismo problema con la mitad de mis alumnos. También estoy en un CAES y hay niños que en 3 meses han venido 3 veces, contadas.

Suerte y al toro.

Besos y cosas,

AL.

13/4/06 10:47 p. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Guitape, ara li ho expliques tu a determinades persones...

Giorgio, és per això que de vegades als mestres ens acusen de "maternalisme/paternalisme". Però s'ha de fer, i encara que a mi no em corresponda aquesta tasca, no puc mirar cap a un altre costat.

Arckh, espavilada sí que és, com la resta de nens del meu centre. El que sol passar és que gasten l'enginy en coses que no hi toquen! No sé què han fet al final amb la xiqueta, però només tornar de vacances intentaré assabentar-me'n.

Jo també l'aprovaria, Altraste. A més, saps del que parle tan bé com jo...

14/4/06 7:49 p. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Sort, i valor, Guitape, que falta em farà.

15/4/06 10:34 p. m.  
Blogger Pedra Lletraferida ha dit...

No és tan senzilla la qüestió, de veres, Ainalma!
A qui vos escriu no li permeten anar a la Universitat tan sols a algunes classes (ha d'haver-hi un % d'assistència?) i a l'examen. S'ha de tindre en compte també -corregiu-me, si us plau, si vaig errat!- que es pot crear greuge comparatiu si s'aprova tan sols per coneixements. Qui aniria a l'escola, llavors?.
Addenda: Interessant debat aquest de l'educació!

16/4/06 9:47 p. m.  
Blogger Ainalma ha dit...

Però estem parlant de primària, Pedra, on se suposa que són els pares els qui han de fer que els seus fills vagen a escola. I si no ho fan... A la universitat és diferent, perquè hi va gent adulta conseqüent amb el que vol fer: anar a classe o no anar-hi. Decideix el mateix alumne, no com al col·le, en molts casos.

18/4/06 11:21 a. m.  

Publica un comentari a l'entrada

Subscriure's a Comentaris del missatge [Atom]

<< Inici